14.06.2023
Mediakasvatusfoorumissa keskusteltiin mediakasvatuksen rakenteista ja kuultiin näkökulmia tekoälyyn
Mediakasvatusfoorumi 23.5. kokosi jälleen yhteen mediakasvatuksen asiantuntijoita ja toimijoita saamaan uusia näkökulmia ja keskustelemaan ajankohtaisista mediakasvatusaiheista. Päivästä saadun palautteen mukaan päivän aiheet – tekoäly sekä mediakasvatus kunnissa – oli koettu erittäin kiinnostaviksi. Moni osallistuja kiitteli Helsingin Paasitorniin luotua rentoa mutta asiantuntevaa ja innostunutta ilmapiiriä.
Päivän ensimmäiset esitykset koskivat Cuporen tuoretta selvitystä mediakasvatuksen johtamisesta kunnissa. Erikoistutkija Anna Kanerva ja tutkija Katja Oksanen-Särelä kiinnittivät huomiota mediakasvatuksen rakenteisiin ja vastuukysymyksiin. Kuntien roolin pohtimista jatkoi kehittämispäällikkö Irmeli Myllymäki Kuntaliitosta ja hyvän esimerkin siitä, miten asioita voi kuntatasolla tehdä, toi Espoon kaupungin kirjastopalvelupäällikkö Katariina Lauronen.
Mediakasvatuksen näkökulmia tekoälyyn
Pennsylvania State Universityn dosentti Aaron Knochel puhui tekoälystä ja erityisesti kuvien tuottamisesta sen avulla. Miten mediakasvattajan tulisi reagoida kehitykseen? Medialukutaitoon kuuluu Knochelin mukaan tulevaisuudessa ainakin ymmärrys siitä, mitä uusi ”kognitiivinen yhdessä-tuottaminen” (cognitive assemblage) tarkoittaa, kun ihminen ja tekoäly tuottavat ja luovat yhdessä. Knochelin mukaan tulevaisuuden lukutaitoon kuuluu myös skeptisyys algoritmeja kohtaan. Yliopistonlehtori Tomi Slotte Dufvan kommenttipuheenvuoro sisälsi tekoälyn kritiikkiä myös ekologian ja etiikan näkökulmasta. Tekoälyluennosta voit katsoa tallenteen.
Työpajat vaikuttavat syyskauden toimintaan
lltapäivällä KAVIn mediakasvatustiimin asiantuntijoiden vetämissä työpajoissa syvennettiin kuntien mediakasvatuksen aihetta pohtimalla rakenteita. Toisessa työpajassa jaettiin ajatuksia tutkimuksen ja mediakasvatuksen suhteesta, ja viime vuonna esillä ollut inklusiivisuuden aihe syveni ICME-hankkeen työpajassa. Päivän lopuksi keskusteltiin vielä kiertävien esittelypöytien äärellä.
Mitä tutkimusperustaisuuden edistäminen voi tarkoittaa omassa työssä? Lauri Palsan vetämässä työpajassa kehitettiin yhteistä ajattelua työskentelytavalla, joka korosti oman ajatuksen yhteyksiä muiden ajatteluun.
Työpajoissa työstettyihin aiheisiin palataan monella tapaa tulevana syksynä, kun inklusiivisen mediakasvatuksen malli on työstetty valmiiksi ja kun KAVI alkaa julkaista Medialukutaitoinen kunta -uutiskirjettä, joka tarjoaa tietoa ja ideoita mediakasvatuksen kehittämiseksi kunnissa. Voit tilata uutiskirjeen täältä. Myös tutkimusperustaisuuden edistämisestä mediakasvatustyössä on valmistumassa ohjevihkonen.
Lisätietoja:
viestintäsuunnittelija Leena Pylkkö, leena.pylkko@kavi.fi
Artikkelikuva: Aaron Knochel puhumassa tekoälystä. Artikkelin kuvat: Ville Sohn, KAVI.