12.04.2022

Nuoret kertovat: sosiaalinen media tuo rikkautta ja syvyyttä harrastuksiin

Kun puhutaan nuorten medialukutaidosta, nousee usein ensimmäisenä mieleen esilaisia huolia, jotka liittyvät disinformaatioon ja esimerkiksi ruutuaikaan. Kuitenkin medialukutaitoon kuuluu paljon muutakin – mediasta saa myös nauttia. Tässä jutussa kaksi joensuulaista nuorta kertoo, miten media tuo lisää sisältöä ja ulottuvuuksia elämään.

Yhdeksäsluokkalainen Else Albert pitää yhteyttä kavereihin Whatsappin avulla. Tärkeimmät seurattavat somekanavat ovat Instagram, Tiktok sekä myös Youtube, joista Else katsoo paljon tanssivideoita. Tanssi onkin Elselle rakas harrastus, ja balettiharjoituksissa ja esiintymisissä kuluu paljon vapaa-aikaa. Pinterestistä taas voi saada kivoja ideoita vaikkapa sisustukseen ja ruokiin. ”Vaikka en mie aina jaksa niitä toteuttaa ja lähteä ostamaan tarvikkeita”. Unelmoiminen ja suunnittelu on toisaalta kivaa jo sinänsä, vaikkei kaikkea toteuttaisikaan.

Koulussa ysiluokkalaisilla on käytössä henkilökohtaiset chromebookit. Elsen mukaan niitä käytetään eniten ryhmätöiden tai esitelmien tekemiseen. Joskus tunnilla katsotaan myös videoita. Matematiikan tunneilla taas on harjoiteltu hieman ohjelmointia. Tieto-ja viestintäteknologian kouluopetus saa Elseltä myös kritiikkiä: kun pandemian alussa nopeasti siirryttiin etäkouluun, vaadittiin yhtäkkiä, että oppilailla olisi kaikki Office365-järjestelmän ohjelmat hallussa. Onneksi Elsen yrittäjä-isä pystyi kotona neuvomaan Elseä ohjelmien käytössä. Mutta kaikilla oppilailla ei ole yhtä hyvät mahdollisuudet saada kotona digineuvontaa.

Else Albert harrastaa balettitanssia ja katsoo tanssivideoita eri sovelluksista.

Kahdeksasluokkalainen Emma Albert kävi alakoulua muutaman vuoden uudenlaisessa oppimisympäristössä, jossa tutkittiin erilaisia oppimisen tapoja. Silloin käytettiin paljonkin tietokoneita ja sähköisiä materiaaleja. Emman mielestä 4. ja 5. luokalla oltiin jopa liikaa median parissa, ja on tyytyväinen, kun yläkoulussa on saanut palata entistä enemmän lukemaan paperisia oppikirjoja ja tekemään tehtäviä oikeisiin vihkoihin. Googlen classroom-ympäristö on toki käytössä. Tietokoneen käyttö koulutyössä riippuu paljon opettajasta. Esimerkiksi historiassa tehdään esitelmiä tietokoneella, kun toisissa aineissa opettaja jakaa tehtävät paperimonisteina. Emma arvioi kuitenkin, että hänellä on tieto-ja viestintäteknologian käytössä riittävät taidot, ja hyvät valmiudet työelämää varten.

Sosiaalisen median kanavista Emma mainitsee isosiskonsa tavoin Tiktokin, Pinterestin ja Instagramin. Omasta elämästään hän kertoo kavereilleen Snapchatissa. Musiikin kuunteluun Emma käyttää Spotify-sovellusta. Pari vuotta sitten Emma löysi Harry Potter -kirjat, ja kutsuu nyt itseään Harry Potter -faniksi. Sosiaalinen media rikastuttaa kirjaharrastusta monin tavoin. Esimerkiksi Tiktokissa ja Pinterestissä on Potter-aiheisia videoita. Tiktokissa on myös viime aikoina esiintynyt BookTok, josta löytää muitakin lukutoukkia. Somesta Emma on siis löytänyt uusia, kirjoille omistautuneita ystäviä. Harry Potter -maailman harrastaminen on parantanut Emman englannintaitoa roimasti. Hän alkoi seurata englanninkielisiä julkaisuja, ja viime aikoina hän on aloittanut englanninkielisten kirjojen lukemisen. Nykyään hän uskaltaa myös kommentoida muiden julkaisuja englanniksi.

Emma Albert on Harry Potter -fani, joka löytää lukuharrastukselleen paljon sisältöä somesta.

Lue lisää

Medialukutaidon osa-alueista ja nuorten medialukutaidon tärkeydestä voit lukea lisää tuoreesta Uudet lukutaidot -ohjelmassa julkaistusta Polkuja medialukutaitoon -oppaasta. Opas sisältää myös paljon käytännön vinkkejä medialukutaidon tukemiseen.

Lue myös Uudet lukutaidot -sivustolta juttu siitä, miten Ylöjärvellä nuoret oppivat vastuullisuutta mediassa tekemällä omia mediatuotoksia.

Tekstin laati: Leena Pylkkö
Kuvat: Else ja Emma Albert