25.09.2024

Pelinsisäiset ostokset ja kuluttajansuoja – missä mennään?

”Videopeliyrityksiä syytetään harhaanjohtamisesta pelien sisäisissä maksuissa – myös Supercell mainittu kirjoitti Yleisradio 12.9.24 BEUC:n (Euroopan kuluttajajärjestöjen kattojärjestö) tekemästä valituksesta Euroopan komissiolle. BEUC:n tekemän selvityksen mukaan suuret videopeliyhtiöt, kuten Supercell, houkuttelevat arveluttavilla keinoilla kuluttamaan rahaa virtuaalisiin esineisiin ja pelirahaan.

Epäeettiset liiketoimintamallit vaarantavat erityisesti nuorempia pelaajia, joilla ei ole täyttä käsitystä rahan arvosta. Pelaajien voi olla vaikea arvioida pelinsisäisiin ostoksiin kuluttamiaan rahamääriä, varsinkin jos peli ei kerro rahankäytöstä avoimesti. Monet pelit jopa piilottavat kuluttamisen todellista hintaa mekanismeilla, kuten ”loot boxeilla”, jotka hyödyntävät rahapelaamisen toimivimpia tehokeinoja. Tämä voi johtaa hallitsemattomaan kuluttamiseen.

PEGI:n päivitetyt käytännesäännöt pyrkivät vastaamaan näihin ongelmiin. PEGIN:n jäsenet sitoutuvat noudattamaan pelialan omia käytännesääntöjä. Käytännesääntöjen Artikla 8 käsittelee nimenomaan pelinsisäisiä ostoksia ja edellyttää, että ne esitetään kuluttajille selkeästi ja läpinäkyvästi. Tämä tarkoittaa, että pelien, jotka käyttävät virtuaalivaluuttaa tai loot boxeja, tulee ilmoittaa palkintojen todennäköisyyksistä avoimesti. Lisäksi ostojen tulee olla täysin vapaaehtoisia eikä pelin etenemisen saa riippua niistä.

Kuitenkin, kuten BEUC valitus osoittaa, monet suuret peliyritykset eivät ole sitoutuneet noudattamaan pelialan omia sääntöjä. Jos peliala ei ole kiinnostunut tai kykenevä noudattamaan omia käytännesääntöjä, tarvitaan tiukempaa lainsäädäntöä ja valvontaa. Peliyritysten on kannettava vastuunsa, jotta digitaalinen pelaaminen positiivisena harrastuksena. BEUC:n vaatimukset selkeämmästä kuluttajansuojasta ja harhaanjohtavien käytäntöjen kitkemisestä ovat kohtuullisia.

Jos haluamme estää haavoittuvien pelaajien hyväksikäytön pelimaailmassa, tarvitsemme joko tiukempaa valvontaa – tai aitoa sitoutumista eettiseen liiketoimintaan pelialalta.

Lopulta kysymys on eettisyydestä ja vastuullisuudesta. Vaikka PEGI:n käytännesäännöt tarjoavat hyvän pohjan pelialan itsevalvonnalle, niiden tehokkuus riippuu siitä, kuinka moni yritys liittyy PEGI:n jäseniksi.

Suomalaisista pelitaloista Rovio, Remedy, Housemarque ja yli 40 muuta toimijaa ovat jo PEGI:n jäseniä.

Tommi Tossavainen
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti