Medialukutaidon kehittämisen tulisi perustua mahdollisimman kattavasti tutkittuun tietoon. Tälle sivulle on koottu viimeaikaisia selvityksiä, tutkimuksia ja tilastoja, jotka koskettavat suomalaisten medialukutaitoa. Löydät sivulta myös sanastoa medialukutaitoon liittyen.
Ilmoita uusista tutkimuksista
Jos edustamasi taho on julkaisemassa uutta tietoa tai muuten tiedät uudesta tai puuttuvasta tutkimuksesta, voit ilmoittaa siitä meille. Tutkimuksia, selvityksiä ja tilastoja voi ilmoittaa kaikista aihepiireistä, jotka koskevat suomalaisten medialukutaitoja ja mediakasvatusta.

Tutkimukset, selvitykset ja tilastot
Medialukutaitojen edistäminen ja johtaminen kunnissa
Selvitys / KAVI / 2023 / Mediakasvatus, johtaminen, kunnat
Näkökulmia mediakasvatuksen ja medialukutaitojen yhdenvertaisuuteen
Selvitys / KAVI / 2022 / Mediakasvatus, inklusiivisuus, yhdenvertaisuus
Lue lisää »
Systemaattisia toimenpiteitä tarvitaan yhdenvertaisen medialukutaidon kehittämiseksi
Katsaus / KAVI / 2022 / Mediakasvatus, inklusiivisuus, yhdenvertaisuus
Lue lisää »
Aikuisten medialukutaidon edistämisen hyvät käytännöt ja kehittämistarpeet
Selvitys / KAVI / 2021 / Mediakasvatus, aikuiset
Lue lisää »
Systemaattisia toimenpiteitä tarvitaan aikuisten medialukutaidon kehittämiseksi
Katsaus / KAVI / 2021 / Mediakasvatus, aikuiset
Lue lisää »
Suomalaisten mediataidot –kysely
Kyselytutkimus / KAVI / 2021 / Medialukutaito, aikuiset, osaaminen
Lue lisää »
Selvitys kuvaohjelmien ikärajatuntemuksesta
Selvitys / Cupore ja KAVI/2020 / Ikärajat, kuvaohjelmat, mediakasvatus
Lue lisää »
Mediakasvatus osana varhaiskasvatuksen opettajien työtä ja koulutusta : Tulkintakehyksenä mediakasvatustietoisuus
Väitöskirja / Tampereen yliopisto / 2023 /Varhaiskasvatus, mediakasvatus, mediakasvatustietoisuus
Older people and eHealth service use An exploration of a complex learning and care ecosystem in the rural areas of Finnish Lapland
Väitöskirja / Lapin yliopisto / 2022 / Ikäihmiset, oppiminen, digitaaliset sotepalvelut
Lue lisää »
Lapset laitteilla
Selvitys / Pelastakaa Lapset ry / 2022 / Lapset, digilaitteet, hyvinvointi
Lue lisää »
Kirja / Gaudeamus / 2022 / Digi- ja mediataidot, ikääntyneet, yhteiskunta
Lue lisää »
Developing Media Literacy Geragogy for Older People through Design-based Research
Väitöskirja / Lapin yliopisto / 2021 / Medialukutaito, ikäihmiset, opettajankoulutus
Lue lisää »
Kouluterveyskysely: Nuorten arki
Raportti / THL / 2021 / Nuoret, hyvinvointi
Lue lisää »
Harrastus- ja järjestötoiminnan merkitys nuorten elämässä
Kyselytutkimus / Osaamiskeskus Kentauri / 2021 / Nuoret, harrastukset, ajankäyttö
Lue lisää»
Lasten ja nuorten vapaa-aikatutkimus 2020
Tutkimus / Nuorisotutkimusverkosto / 2021 / Lapset, nuoret, vapaa-aika
Lue lisää »
Pelaajabarometri 2020: Pelaamista koronan varjossa
Barometri / Tampereen yliopisto, TRIM / 2020 / Lapset, nuoret, pelaaminen
Lue lisää »
Lasten ja nuorten mediapäivä
Kyselytutkimus / Aikakausmedia / 2019 / Lapset, nuoret, median käyttö
Lue lisää »
Adolescent use of social media and associations with sleep patterns across
18 European and North American countries
Tutkimus / Journal of the National Sleep Foundation / 2023 / Sosiaalinen media, nuoret, kansainvälinen, Suomi
Monitoring Media Pluralism in the Digital Era (2022)
Raportti / Centre for Media Pluralism and Media Freedom / 2022 / Median monimuotoisuus, sananvapaus
Lue lisää »
Monitoring Media Pluralism in the Digital Era (2021)
Raportti / Centre for Media Pluralism and Media Freedom / 2021 / Median monimuotoisuus, sananvapaus
Lue lisää »
Media Literacy Index 2021
Tilasto / Open Society Institute – Sofia / 2021 / Medialukutaito, valeuutiset, lehdistön vapaus
Lue lisää »
EU Kids Online 2020
Kyselytutkimus / Smahel, D. et. al. / 2020 / Lapset, nuoret, internetin käyttö
Lue lisää »
Sanasto
Medialukutaidossa luku- ja kirjoitustaidot laajenevat perinteisestä tekstistä laajemmin monenlaisiin mediateksteihin. Mediatekstit ja -sisällöt voivat olla perinteisen kirjoitetun tekstin lisäksi kuvia, videoita, ääniä tai näiden yhdistelmiä. Mediavälineiden kehittyessä ja erilaisten julkaisutapojen moninaistuessa raja median käyttäjän ja tuottajan välillä on hälventynyt. Medialukutaitoon kuuluukin tulkinnan lisäksi myös tuottamisen taidot ja osaaminen.
Medialukutaitoon voidaan nähdä kuuluvan myös käyttötaidot, tiedonhakutaidot ja kriittisyys, viestintä- ja vuorovaikutustaidot, osallisuuteen ja vaikuttamiseen sekä elämänhallintaan liittyvät taidot. Osaamisena medialukutaitoon kuuluu erilaisten mediataitojen lisäksi tietämys erilaisista median ilmiöistä. Molemmat näkökulmat ovat toisiaan täydentäviä ja tukevia. Medialukutaitoon liittyy vahvasti myös sivistyksellinen ulottuvuus.
Mediakasvatus on tavoitteellista vuorovaikutusta, joka pyrkii edistämään kasvatettavan medialukutaitoa. Mediakasvatus on kasvatusta, opettamista, ohjaamista, opastusta, tiedonjakamista, keskustelua ja yhdessä tekemistä, joka tapahtuu mediakulttuurissa ja suhteessa mediaan. Medialukutaidon avulla voidaan tavoitella laajempia kasvatuksen päämääriä. Mediakasvatuksen kautta voidaan esimerkiksi voimaannuttaa ja valtauttaa yksilöitä ja ryhmiä aktiivisiksi oman elämänsä toimijoiksi yhteiskunnassa, kulttuurissa ja yhteisöissä. Mediakasvatukselle ei ole ikärajaa, vaan sitä voidaan toteuttaa kaikenikäisten kanssa.
Ei ole olemassa oikeaa vastausta kysymykseen, mitä mediakasvatuksessa tulisi tehdä. Kuten kaikessa kasvatuksessa, myös mediakasvatuksessa hyvään lopputulokseen voidaan päästä monin eri keinoin. Lähtökohtana toiminnalle tulisi aina olla tavoitteiden asettaminen: millaista medialukutaitoa halutaan edistää ja mitkä menetelmät tukevat tavoitteiden saavuttamista.