24.07.2024

Ny undersökning: Nylitteracitet gjorde framsteg i hela landet 

År 2022 beviljade undervisnings- och kulturministeriet över 9 miljoner euro till anordnare av småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundläggande utbildning för projektverksamhet inom ramen för det nationella utvecklingsprogrammet Nylitteracitet. Projekten syftade till att främja medieläskunnighet, programmeringskunnande och digital kompetens. I det nationella programmet ansvarade KAVI för delområdena medieläskunnighet och programmeringskunnande.   

I den här rapporten tog vi reda på hur projektmedarbetarna i kommunerna uppfattade projekten. Eftersom detta var den största enskilda investeringen i medieläskunnighet i Finland någonsin var det intressant att höra hur projekten uppfattades lokalt.   

De telefonintervjuer som genomfördes av Taloustutkimus i slutet av 2023 nådde nästan 80 experter från mer än 60 kommuner. Detta innebär att undersökningen omfattade cirka 70 procent av de projekt som fick finansiering.  

Resultatet av undersökningen var mycket positivt och aktiviteterna har varit omfattande   

Sammanlagt 660 enheter för förskoleundervisning och grundläggande utbildning och 889 småbarnspedagogiska enheter i de kommuner som omfattades av undersökningen var involverade i projektaktiviteter. Även om inte alla kommuner hade tillhandahållit statistik över antalet enskilda deltagare, hade mer än 107 000 barn och 11 000 yrkesverksamma varit involverade. Nästan alla projekt hade också samarbetat med en annan aktör.  

Allt innehåll upplevdes ha förbättrats jämfört med tidigare, både inom småbarnpedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Endast ett fåtal respondenter ansåg att vissa innehåll inte hade utvecklats eller kunde inte säga om det hade skett några framsteg. Enligt projektexperternas bedömning var de viktigaste resultaten i projekten oftast relaterade till ökad medvetenhet, utbildning och stöd till yrkesverksamma, gemensamma strategier och planer eller inköp av utrustning och programvara.   

De viktigaste resultaten av det nationella utvecklingsprogrammet var kunskapsbeskrivningarna för digital kompetens, medieläskunnighet och programmeringskunnande i grundläggande utbildning, samt beskrivningar av god pedagogisk praxis  i småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen. Respondenterna var positiva till användbarheten av dessa beskrivningar ur ett undervisnings- och lärandeperspektiv: 77 % av respondenterna inom småbarnspedagogiken ansåg att beskrivningarna var mycket användbara och 18 % ganska användbara. På förskoleundervisningens och den grundläggande utbildningens sida ansåg samtliga respondenter att beskrivningarna antingen var ganska användbara (55 %) eller mycket användbara (45 %). 

Majoriteten av kommunerna hade som ett resultat av projekten integrerat beskrivningarna i sina riktlinjer, t.ex. i digitala strategier. Detta stöder kontinuiteten i åtgärderna. Alla utom en av de kommuner som deltog i studien gjorde också ansträngningar för att fortsätta sina utvecklingsaktiviteter efter projektperiodens slut.  

Du kan bekanta dig med den finskspråkiga rapporten här. Rapporten innehåller ett svenskspråkigt sammandrag.  

Mer information: 

Saara Salomaa, specialsakkunnig, KAVI